ימי המדע מיועדים להעמקה ולהעשרה של תכנית הלימודים של משרד החינוך.

בימי המדע משולבים מגוון של פעילויות ואמצעי הוראה כגון  סיורים, האכלות, ניסויים ומשחקים לימודיים.

נושאים

אפיון ומיון עולם החי

אפיון ומיון עולם החי

יום מדע לבית הספר היסודי

מאז ומתמיד שאפו בני האדם לעשות סדר בעולם הסובב אותם כדי להכיר ולהבין אותו טוב יותר. מיון בעלי החיים ומתן שמות לרמות המיון השונות הם תנאי הכרחי להמשך המחקר של בעלי החיים.
מטרת היום היא להתוודע למגוון העצום של ממלכת החי ולצורת המיון המקובלת כיום. במהלך היום נלמד על עקרונות המיון המדעי של בעלי החיים ונכיר את מאפייני קבוצות החי השונות.

התאמה לתכנית הלימודים: מערכות אקולוגיות >> המגוון בטבע

בריכות חורף

בריכות חורף

יום מדע לבית הספר היסודי

בריכות חורף נראות פעמים רבות כשלוליות בוץ, אך למעשה הן בתי גידול ייחודים ועשירים במיוחד. יתר על כן, כיום מספרן הולך ומתמעט והן נמצאות במקומות רבים בסכנת קיום. במהלך הפעילות נכיר את המאפיינים של הבריכה, נמדוד ונעריך אותם ונלמד לזהות את בעלי החיים של הבריכה בעזרת מגדיר ונלמד על התאמותיהם לסביבה המשתנה.

הצמח בסביבתו

הצמח בסביבתו

יום מדע לבית הספר היסודי
צמחים מושפעים מסביבתם ומשפיעים על בתי הגידול שבהם הם חיים. בסיור נכיר צמחים מהארץ ומהעולם, נלמד על המנגנונים המיוחדים שפיתחו הצמחים להתמודדות עם התנאים בסביבתם ועל הדרכים שבהן הם משפיעים על סביבתם. כמו כן נבקר במעבדה לחקר השורשים, ובה נלמד כיצד נראים העצים מתחת לאדמה וכיצד השורשים מסייעים לצמחים להסתגל לבית הגידול. נערוך ניסויים כדי להבין כיצד משפיעים גורמים שונים, כגון צבע העלה וצורתו, על התאמתו לבית הגידול.
התאמה לתכנית הלימודים: מערכות אקולוגיות >> יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם

חושים ותקשורת בעולם החי

חושים ותקשורת בעולם החי

יום מדע לבית הספר היסודי

בעלי החיים מתקשרים עם בני מינם ועם מינים של בעלי חיים אחרים בסביבתם. מדוע, כיצד ואילו מסרים הם מעבירים? ביום המדע נתוודע לעולם התקשורת העשיר והמגוון של בעלי החיים: כיצד הנחש מריח את סביבתו? כיצד העטלפים מצליחים לצוד את טרפם גם בחושך מוחלט? כיצד מציג הטווס הזכר את עצמו בפני הנקבה? 

 
התאמה לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים >> תפקודים של מערכות/ תהליכים ביצורים חיים >> מערכות תקשורת בגוף

טורפים ונטרפים

טורפים ונטרפים

יום מדע לבית הספר היסודי

בעלי חיים טורפים וצמחונים פיתחו התאמות לאורח חייהם. במהלך יום המדע נבחן מוצגים של בעלי חיים טורפים וצמחונים, ונלמד כיצד מותאם מבנה הגולגולת שלהם לאורח חייהם.

בסיור נכיר מגוון של בעלי חיים ונלמד על אסטרטגיות התזונה של כל אחד מהם – מי הוא צמחוני, מי טורף ומי אוכל כול. כן נלמד על הדרכים שבהן בעלי חיים מוצאים את מזונם ומתחמקים מטורפיהם ונתוודע להתנהגויות חיפוש המזון שלהם. במהלך הסיור נאכיל חלק מבעלי החיים ונתבונן מקרוב באופן התזונה שלהם.

התאמה לתכנית הלימודים:

יצור חי בסביבתו

יצור חי בסביבתו

יום מדע לבית הספר היסודי

צמחים מושפעים מסביבתם ומשפיעים על בתי הגידול שבהם הם חיים. בסיור נפגוש צמחים ממגוון של בתי גידול בארץ ובעולם: מדבר, חורש ים-תיכוני, חוף ים יער גשם טרופי, נלמד על האתגרים הניצבים בפני הצמחים בכל בית גידול ונכיר את המנגנונים המיוחדים שפיתחו הצמחים להתמודדות עם התנאים בסביבתם. כמו כן נבקר במעבדה לחקר השורשים, ובה נלמד כיצד נראים העצים מתחת לאדמה וכיצד השורשים מסייעים לצמחים להסתגל לבית הגידול. נערוך ניסויים כדי להבין כיצד משפיעים גורמים שונים, כגון צבע העלה וצורתו, על התאמתו לבית הגידול. לסיום נפגוש מספר בעלי חיים מיוחדים ונדון בהתאמות שלהם לבית גידולם.